Asiakastarina: Bonava Suomi

Sähköurakointia Bonava Suomelle – 5 kerrostalohanketta ja 418 paikkainen parkkihalli

 

Bonava Suomen ja Lujasähkön yhteinen matka alkoi vuonna 2017, jolloin Lujasähkö sai näytön paikan suurehkon mittakaavan sähköurakoinnin toteuttamiseksi. 

 

Vuoteen 2020 mennessä parivaljakon työn tuloksena on Espoon Vermonniityn alueelle valmistunut viisi Bonavan rakennuttamaa asuinkerrostalohanketta, yhteensä 374 huoneistoa. Asuinrakennuksien lisäksi Bonava toteutti 418 paikkaisen maanpäällisen parkkihallin ja myös tämän kohteen sähköurakoinnista vastasi Lujasähkö.

bonava-vermonniitty.JPG

Bonavan rakennuttamat asuinkerrostalot näkyvät kuvassa keskellä rivissä tummanharmaineen kattoineen ja kerrostalorivistön keskellä, vasemmassa laidassa komeilee viherkattoinen, maanpäällinen parkkihalli. Kaikkien näiden kohteiden sähköurakoinnin toteutti Lujasähkö.

Jo valmistuneiden kohteiden lisäksi tämän asiakastarina kirjoitushetkellä tammikuussa 2021 Lujasähkö työskentelee Bonavan viimeisimmän lamellihankkeen sähköurakoinnin parissa – lopputuloksena Vermoniitylle on valmistumassa vielä 44 huoneiston yhtiö. 

 

Bonava on Pohjois-Euroopan johtava asuntorakennuttaja ja yksi johtavista asuntorakentamisen kehittäjistä.

Tässä asiakastarinassa kuulemme Bonavan vastaavan työnjohtajan Tom Heleniuksen kokemuksia Lujasähkön kanssa työskentelystä.

 

Yhteistyökumppaneita etsiessä haetaan pitkäkestoisia ja aitoja kumppanuuksia

 

Bonavan Tom Heleniuksen mukaan Lujasähkössä heti alkuun suuren vaikutuksen teki yrityksen perustajan Jukka Prökkisen oman alansa asiantuntijuus, ammattitaito sekä erityisesti määrätietoinen halu työskennellä Bonavan kanssa.

 

Jukka ja Tom tunsivat toisensa jo Lujasähköä edeltäviltä ajoilta, mutta vuonna 2017 Lujasähkö odotti vielä ensimmäistä isoa urakkaansa. ”Tulin Bonava Suomen palvelukseen 2017. Tarkoituksenamme oli tuolloin etsiä aitoja yhteistyökumppaneita usean vuoden kestävään aluehankkeeseen. Jukka oli entuudestaan tuttu työmoraaliltaan ja ammattitaidoiltaan, joten kynnys ison sekä vastuullisen urakan tarjouspyynnön lähettämiseen nuorelle yritykselle oli kohtuullisen matala”, Tom Helenius muistelee yhteistyön alkua.

 

Helenius mainitsee, että suoraselkäinen asenne ja Lujasähkön sitoutuminen aktiiviseen kaksisuuntaiseen yhteistyöhön olivat erittäin tärkeitä ominaisuuksia, jotka vaikuttivat päätöksentekoon. ”Minulle on ollut tärkeää, että yhteistyöhalukkuus on molemminpuoleista ja aitoa. Meillä pitää olla sama päämäärä ja sen on oltava aina meidän yhteinen hankkeemme. Tässä Lujasähkö on osoittanut olevansa luottamuksen arvoinen”, Helenius kertoo.  

 

Lujasähkön kanssa toteutettujen kohteiden aikataulut ovat pitäneet erinomaisesti – kiitos työn modernin johtamisen ja työvaiheiden aikataulutuksen kehittämisen

 

Tom Helenius näkee, että rakentamisessa ei tule kangistua totuttuihin järjestyksiin työvaiheissa, vaan tärkeintä on projektin kokonaisuuden kannalta järkevimmät ratkaisut. Heleniuksen mukaan Bonavan ja Lujasähkön näkemykset rakentamisesta osuvat hyvin yhteen, koska kummatkin tahot haluavat aktiivisesti kehittää koko alaa eteenpäin. ”Lujasähkö on aina hoitanut työt ajallaan valmiiksi. Itse pidän erittäin paljon siitä, että perinteiset ajankohdat työsuorituksille unohdetaan ja tehdään työvaiheet silloin kun se on mahdollista. Meillä on Lujasähkön kanssa ollut mahdollista muuttaa perinteitä ja löytää uusia toimintatapoja, jotka ovat olleet kummankin etujen mukaisia”, Helenius kuvailee.

 

Bonavalle laatu on kunnia-asia kaikissa kohteissa – Lujasähkö on onnistunut vastaamaan tavoitteisiin erittäin hyvin

 

Helenius kuvailee Lujasähköä ammattitaitoiseksi ja luotettavaksi yhteistyökumppaniksi, jonka erityisiä valttikortteja ovat laadukas sekä siisti työnjälki ja aikatauluissa pysyminen. ”Laatu on meille Bonavalla kunnia-asiana kaikissa kohteissamme. Lujasähkö on omalta osaltaan hankkeidemme aikana toteuttanut laadukasta ja siistiä työnjälkeä, josta on saatu positiivista palautetta aina varmennustarkastuksissa asti. Kaikki edellä mainittu kuvastaa Lujasähkön tinkimätöntä halua viedä projektia eteenpäin kohti yhteisiä tavoitteittamme”, Helenius kertoo.

 

Erityisen maininnan Tom Helenius antaa yhteistyön mutkattomuudelle, molemminpuoliselle luottamukselle sekä Lujasähkön kulttuurille panostaa työntekijöidensä kouluttamiseen ja kehittämiseen. ”Lujasähkö on kertonut avoimesti, kuinka voisimme tehdä joitakin asioita fiksummin ja näin ollen olemme pystyneet kehittämään kohteitamme. Arvostusta Lujasähkö ansaitsee myös panoksestaan omien työntekijöidensä koulutukseen. Uskon, että työntekijöistä huolehtiminen ja koulutuksen laatu ovat vahvuus, jolla laadukas lopputulos saavutetaan. Lujasähkön malli, jossa nuoret työntekijät aloittavat työskentelyn aina yrityksen omistajan Jukan työparina antaa mahdollisuuden oppia entistäkin ammattitaitoisemmaksi sähköasentajaksi suoraan oikeassa työympäristössä”, Helenius kertoo.

 

Kokonaisuudessaan Helenius sanoo olevansa erittäin tyytyväinen Lujasähköön yhteistyökumppanina ja sähköurakoitsijana. Hän näkee, että laatustandardeista tinkimättöminä ja rakennusalaa kehittävinä yrityksinä Bonava Suomi ja Lujasähkö jatkavat yhteistyötä myös tulevaisuudessa. ”Meidän yhteistyömme on jatkunut jo usean vuoden ajan ja hankkeet ovat kaikin puolin olleet onnistuneita. Lujasähkö on ammattitaitoinen ja luotettava yhteistyökumppani, jonka kanssa haluamme toimia myös jatkossa”, Helenius summaa.

 

Bonavan Tom Heleniuksen kokemus Lujasähköstä yhteistyökumppanina ja sähköurakoitsijana:

 

”Työt ovat aina valmistuneet ajallaan ja työn jälki on erinomaisen laadukasta sekä siistiä. Varmennustarkastukset ovat Lujasähkön kanssa se päivä, jossa kiitos seisoo – näistä olemme saaneet palautteen, että tarkastajan on mukava tulla paikalle, kun sähkötyöt on suoritettu laadukkaasti.

 

Lisäksi on mainittava, että Lujasähkön yrityskulttuurissa oman henkilöstön koulutukseen panostaminen ja henkilöstöstä huolehtiminen sekä lujasähköläisten työmoraali ovat tehneet minuun vaikutukseen.”

 

Tom Helenius,

Vastaava työnjohtaja,

Bonava Suomi Oy